In de kijker: Voorleessoftware

Leren lezen is een uitdaging voor elk kind. Het is alsof je een hele nieuwe taal moet leren. De kleine tekens vormen samen woorden. En deze woorden krijgen betekenis. Voor leerlingen met dyslexie is deze nieuwe taal leren een hele uitdaging. En wat moeilijk of heel moeilijk of zelfs bijna onmogelijk is vraagt veel energie. Energie die je niet in iets anders kan stoppen.

Omdat de inhoud van een geschreven boodschap belangrijk is, en het ontcijferen veel energie vraagt, kan voorleessoftware de juiste keuze zijn. 

Dit geldt voor leerlingen met dyslexie maar ook voor andere leerlingen die moeilijk tot vlot lezen komen.

Na een succesvol schooljaar 2017-2018 kan er ook voor het schooljaar 2018-2019 opnieuw ingetekend worden op gratis voorleessoftware via: https://www.leesvoor.vlaanderen/ .

In de algemene informatie vind je terug dat deze leerlingen in aanmerking komen:

Alle leerlingen met lees- en/of schrijfbeperkingen die voorleessoftware noodzakelijk maken in een erkende school van het lager en secundair onderwijs en leerlingen uit opleidingstrajecten Secundair na Secundair (Se-n-Se) en HBO5 Verpleegkunde (die ingericht worden door secundaire scholen).

De leerling beschikt over één van volgende attesten:

  • ADIBib-attest 
  • Dyslexie
  • Dyspraxie
  • Leerlingen gewoon onderwijs met een gemotiveerd verslag
  • Leerlingen met een inschrijvingsverslag type 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 of basisaanbod

De procedure om de software aan te vragen vind je terug via deze link:

https://www.leesvoor.vlaanderen/algemene-informatie